Muziekles maakt jonge kinderen slimmer
Jonge kinderen die muziekles krijgen, ontwikkelen een beter geheugen dan leeftijdgenootjes die hiervan verstoken zijn. Dit blijkt uit een Canadees onderzoek dat vandaag is gepubliceerd in het neurologische vakblad Brain.
De Canadese wetenschappers onderzochten een jaar lang twaalf kinderen tussen de vier en zes jaar oud. De helft van hen was recent gestart met muziekles (vijf kregen vioolles, één pianoles) op een Suzuki muziekschool, de anderen hadden geen muziekles.
De kinderen ondergingen binnen een jaar vier maal een muziek- en een geheugentest. Degenen die gedurende het jaar muziekles kregen, scoorden beter op beide tests. Volgens de onderzoekers komt dit omdat muziekles invloed heeft op de manier waarop de hersenen informatie verwerken en opslaan.
Hersenactiviteit
Tijdens het onderzoek werd van de kinderen de hersenactiviteit gemeten terwijl ze luisterden naar vioolmuziek of naar een ruis. De linker hersenhelft van alle kinderen bleek meer activiteit te vertonen als de viool te horen was, daarbij reageerden de hersenen gedurende het jaar steeds sneller op de muziek. De hersenactiviteit was groter bij de kinderen met muziekles en hun hersenen bleken ook sneller te reageren, dan bij degenen zonder muziekles.
Deze verbeteringen zijn niet zo verwonderlijk na een jaar muziekles. Interessanter is dat de geheugencapaciteit van de kinderen ook verbeterde. Ze kregen cijferreeksen te horen, moesten die onthouden en daarna herhalen. De kinderen met muziekles konden langere cijferreeksen onthouden, dit duidt op een verband tussen muziek en aspecten als geletterdheid, wiskunde en IQ.
Suzuki-systeem
De onderzoekers hebben gekozen voor de Suzuki muziekscholen, omdat alle leraren daar dezelfde stappen volgen en nieuwe leerlingen niet selecteren op basis van muzikaal talent of intelligentie. De Japanse violist Shinichi Suzuki (1898-1998) ontwikkelde de Suzuki-methode voor muziekonderwijs bij jonge kinderen.
Ze worden, nog voordat ze noten kunnen lezen, aangemoedigd om naar muziek te luisteren en het daarna te imiteren. Het doel hiervan is om hun creativiteit, gevoeligheid en zelfvertrouwen te voeden. 'Het talent van kinderen kent geen grenzen, als ze maar de kans krijgen het te ontwikkelen,' stelde Suzuki. Ze moeten daarbij wel ondersteund worden door hun ouders en de muziekleraar.